tiistaina, marraskuuta 27, 2007

Rakkauden kaupunki

Tutkittiin Turkua rakkauden tapahtumapaikkana, ytimen
muodostivat yksittäisten kaupunkilaisten välillä tapahtuneet
kohtaamiset ja keskustelut, tavoitteena kerätä kokemuksia
ja muistoja siitä, missä paikoissa Turussa on koettu
rakkautta, liikuin kaupungilla ikään kuin turistin roolissa,
Turun kartta käsissäni, otin katsekontaktin johonkin
ihmiseen ja kysyin, hei, voisitko auttaa minua, tämä
aloitti kohtaamisen, näytin karttaa, kysyin, missä
Turussa voi löytää rakkautta ja pyysin näyttämään paikan
kartalta, miten rakkautta voi löytää ja mitä rakkaus on,
työstin keräämästäni materiaalista kartan, jossa esiteltiin
rakkauden paikkoja, puhuin koko ajan rakkaudesta,
en siis Turusta, heti alussa pyysin ihmisiä etsimään
rakkauden merkkejä matkan varrelta, minulla oli käsitys
siitä, että voisin toimia hyväntekijänä, ajattelin, että laitan
positiivisen ajatteluprosessin liikkeelle, toivoin jopa,
että rakkaus Turussa lisääntyy, odotin, että kohtaamiset
etenevät omalla painollaan, kevyesti ja luonnollisesti,
odotin, että ihmiset haluavat keskustella rakkaudesta,
uskoin, että ymmärrämme toisiamme ja puhumme
asiasta, joka on kaikille yhteinen ja universaali, ajattelin,
että jokaisella ihmisellä on kokemuksia rakkaudesta
ja että kaikki haluavat puhua siitä, koska rakkaushan on
niin ihana asia, hän tutki karttaa ja minä utelin hänen
kokemuksiaan, mistä Turussa voi löytää rakkautta,
hän alkoi kertoa omasta elämästään ja omalle kohdalleen
sattuneesta rakkauden päättymisestä avoimesti, mietin,
mitä minun pitää sanoa, pitääkö lohduttaa vai olla
hiljaa ja kuunnella, kerroin omasta tilanteestani, joka oli
erilainen, sanoin, että uskon rakkauteen, suhde muuttui
henkilökohtaiseksi, minun oli suostuttava olemaan
nyt-hetkessä, kuunneltava ja puhuttava omista ajatuksistani,
ihmiset sanoivat, että eivät tiedä rakkaudesta mitään,
sinun kokemuksesi minusta on näkymätön minulle,
ja minun kokemukseni sinusta on näkymätön sinulle,
en voi kokea sinun kokemuksiasi, sinä et voi kokea minun
kokemuksiani, ihminen tarvitsee Sinää tullakseen Minäksi,
Rakkauden kaupungin haasteet käänsivät etsinnän
takaisin itseeni, en voi kohdata toista, jos en ole itse läsnä.

Lähde: Marja Kangas: Sinä ja Minä ja kohtaamisen nautinto. Synteesi 3/2007. Ks. myös Rakkauden kaupunki.

2 kommenttia:

jonimatti joutsijärvi kirjoitti...

rakkaudenkaupunki.blogspot.com

Karri Kokko kirjoitti...

Kappas! Täytyypä ilmoittaa asiasta myös Marjalle.