ruusu kirkkoleipä sarjakuvalehti herkkusienitölkki ruukku
enkelinkuva korsetti koripallo kiiltopaperi kenkä gramofoni rekisterikilpi
Veikko Pietilä
lauantaina, helmikuuta 28, 2009
perjantaina, helmikuuta 27, 2009
Asetelmia 72
lentäjälakki
piisiru transistori
filmi ruhjepultti katodi luusaha kartta konepiirros pahvinpala
liivit aluspaita
lasi vati tinasotilas veitsi sanko
torvi kamera
naula nahanriekale
heittoveitsi polttopullo
kello
hattu keppi
veitsi hedelmä hattupeili luu pääkallo
kallo neula
aapinen
kävelykeppi hattu onkikoukku
riesling-lasi marjavesipullo
hattu
raamattu pilli saappaat savuke
luu
ase
Ville Hytönen
piisiru transistori
filmi ruhjepultti katodi luusaha kartta konepiirros pahvinpala
liivit aluspaita
lasi vati tinasotilas veitsi sanko
torvi kamera
naula nahanriekale
heittoveitsi polttopullo
kello
hattu keppi
veitsi hedelmä hattupeili luu pääkallo
kallo neula
aapinen
kävelykeppi hattu onkikoukku
riesling-lasi marjavesipullo
hattu
raamattu pilli saappaat savuke
luu
ase
Ville Hytönen
torstaina, helmikuuta 26, 2009
keskiviikkona, helmikuuta 25, 2009
tiistaina, helmikuuta 24, 2009
Asetelmia 69
vesisanko
banaani omena viikuna hedelmä kello
kivi
savikukko huntu
astia
kirja
patsas
luuttu lyyra kivi
Jyrki Pellinen
banaani omena viikuna hedelmä kello
kivi
savikukko huntu
astia
kirja
patsas
luuttu lyyra kivi
Jyrki Pellinen
maanantaina, helmikuuta 23, 2009
Asetelmia 68
nauris
malja kirves tiuku
ruusu
rannekello sormus kirja kukka viini hedelmä
saippua lampunvarjostin kuula miina
arkku laakeri seppele hedelmä kirja mosaiikki piikkilanka kotelo maalaus lyyra nuoli
päärynä
maalaus kirje
ruukku
koukku kengät sukat alushame paita rintaliivit housut maitolautanen
sateenvarjo omena
lamppu veitsi vaakuna omena
viinipullo salkku herätyskello kuppi
shakkihevonen muotokuva peili hattu kello puku snapsi lämpömittari nukke sanomalehti leipä kirja alushousut
hattu
kivi pommi
kenkä tulitikku televisio timantti korurasia piippu mansettinapit pirtukanisteri
Väinö Kirstinä
malja kirves tiuku
ruusu
rannekello sormus kirja kukka viini hedelmä
saippua lampunvarjostin kuula miina
arkku laakeri seppele hedelmä kirja mosaiikki piikkilanka kotelo maalaus lyyra nuoli
päärynä
maalaus kirje
ruukku
koukku kengät sukat alushame paita rintaliivit housut maitolautanen
sateenvarjo omena
lamppu veitsi vaakuna omena
viinipullo salkku herätyskello kuppi
shakkihevonen muotokuva peili hattu kello puku snapsi lämpömittari nukke sanomalehti leipä kirja alushousut
hattu
kivi pommi
kenkä tulitikku televisio timantti korurasia piippu mansettinapit pirtukanisteri
Väinö Kirstinä
sunnuntai, helmikuuta 22, 2009
Asetelmia 67
tomaatti
liina kivi
kintaat raamattu päre
verkko
talja lippu luuranko omena marsalkansauva
perunankuori halko
lumipuku patsas kynttilä lehti
Hannu Salama
liina kivi
kintaat raamattu päre
verkko
talja lippu luuranko omena marsalkansauva
perunankuori halko
lumipuku patsas kynttilä lehti
Hannu Salama
lauantaina, helmikuuta 21, 2009
Töllöttäessä näkee
Teemalla näkyvä Saatana saapuu Moskovaan antaisi ymmärtää, että venäläiset ymmärtävät jotain Kristuksesta. Sen jälkeen kun Matteus Leevi on irrottanut Jeesuksen ristiltä, hän käy katkomassa siteet myös kahdelta muulta "ryöväriltä". Voi olla, etten ole aiemmin nähnyt mitään yhtä järisyttävää. Ihme näky.
perjantaina, helmikuuta 20, 2009
Runojulisteita
Satu Kaikkonen kirjoittaa blogissaan:
Paper Kite Press on nyt julkaissut ensimmäisen kuuden visuaalisen runon posterisarjan eri puolilta maailmaa, jossa Suomesta on mukana tuo minun visuaalinen runoni. Sarjan muut runot / runoilijat tulevat Belgiasta, Kanadasta, Saksasta, Turkista ja Usasta.Onnea!
Sarjaa pääsee vilkaisemaan ja tilaamaan Paper Kite Pressin sivuilta tai linkistä A Six-Pack of Visual Poetry Posters.
torstaina, helmikuuta 19, 2009
keskiviikkona, helmikuuta 18, 2009
Kevään merkkejä
Baseballin kevätharjoitusleirit ovat alkaneet, ja aamuisin huomaa, että tiaiset ja viherpeipot ovat saaneet aivoihinsa valoa.
tiistaina, helmikuuta 17, 2009
maanantaina, helmikuuta 16, 2009
Olenko kirjoittanut ainuttakaan runoa 2009?
Luultavasti en. Kaikki aikani menee töllöttäessä (juuri nyt Victorian salaisuuksia). Senpä vuoksi olen julkaissut näitä asetelmiani. Saa nähdä saanko enää runon päästä kiinni, niin kuin eräät.
PS. Naisten alusvaatteita valmistavan Victoria's Secretin televisioitu show päättyi juuri. Tajuan toki, että sekä hepeneet että niitä esittelevä ohjelma oli tehty miehen silmille, mutta oli siinä muutakin. Jos en väärin nähnyt, show oli taltioitu Macondossa, ihan tavallisena arkipäivänä. Ja jos Luoja katseli samoja värejä ja niiden yhdistelmiä kuin minä, olen varma että hän taputti käsiään. En sano, että kauneuden historia on kirjoitettava uudestaan, mutta nähtävästi maailmassa on edelleen ihmisiä, jotka pystyvät sekä kuvittelemaan että tuottamaan näkyjä, joita ei ole ollut ennen olemassa. (Niin, ja olivathan myös mallit aika nättejä, jos ehdin heitä lainkaan tarkkailla.)
PS. Naisten alusvaatteita valmistavan Victoria's Secretin televisioitu show päättyi juuri. Tajuan toki, että sekä hepeneet että niitä esittelevä ohjelma oli tehty miehen silmille, mutta oli siinä muutakin. Jos en väärin nähnyt, show oli taltioitu Macondossa, ihan tavallisena arkipäivänä. Ja jos Luoja katseli samoja värejä ja niiden yhdistelmiä kuin minä, olen varma että hän taputti käsiään. En sano, että kauneuden historia on kirjoitettava uudestaan, mutta nähtävästi maailmassa on edelleen ihmisiä, jotka pystyvät sekä kuvittelemaan että tuottamaan näkyjä, joita ei ole ollut ennen olemassa. (Niin, ja olivathan myös mallit aika nättejä, jos ehdin heitä lainkaan tarkkailla.)
sunnuntai, helmikuuta 15, 2009
Saako Google skannata kirjani?
Tämän päivän Hesarissa (kuten myös uudessa Parnassossa) julkaistu Googlen mainos herättää intohimoja jos kohta myös kysymyksiä:
Missä ihmeen helvetinpajassa käsittämätön teksti on laadittu?
Onko kyse Kenneth Goldsmithin uudesta käsitetaiteellisesta teoksesta?
Ja tarkoittaako tämä nyt sitä, että jos "kirjailija" tai "kustantaja" ei reagoi hakukoneyhtiön esitykseen, Google omistaa kaikkien kirjojen kaikki oikeudet tästä maailman tappiin asti, toisin sanoen kaikki rahat kaikista kirjoista menevät tulevaisuudessa Googlen taskuun?
Kahteen ensimmäiseen kysymykseen en osaa vastata. Tekijänoikeuskysymysten synnyttämä legalese on yksi niistä kielistä, joilla helvetin alimmilla tasoilla epäluovat ihmiset kommunikoivat. Ja mitä Goldsmithin teoksiin tulee, minusta tuntuu, ettei kaikkia niitä ole edes tunnistettu saati tarkoitettu tunnistettavaksi. Periaatteessa kuka tahansa voi ilmoittautua niiden tekijäksi.
Sen sijaan en lainkaan ymmärrä esimerkiksi Suomen Kirjailijaliiton Runebergin päivänä toimittamassa jäsenkirjeessä esitettyä huolta Googlen tarkoitusperistä. Jos sivuutamme mainostekstin koukerot, asia on hyvin yksinkertainen. Let's face it. Jos joku taho, eli tässä tapauksessa Google, lupaa tuottaa omalla kustannuksellaan tietokannan, joka pitää sisällään koko maailman kirjallisuuden, niin mikäs siinä. Näin kirjailijan ja kirjallisuuden lukijan näkökulmasta, voiko kannatettavampaa hanketta edes kuvitella?
Vertailukohtia löytyy, esimerkiksi mainitun Goldsmithin alulle panema ja ylläpitämä avantgardetaiteen verkkomuseo UbuWeb, joka on koottu talkoovoimin ja lupia kyselemättä. Ja mitä on tapahtunut? Onko yksikään sivuilla esitelty taiteilija tai hänen perikuntansa menettänyt senttiäkään sen johdosta, että Goldsmith on julkaissut hänen teoksiaan? Estääkö UbuWeb taiteilijoita kauppaamasta teoksiaan muualla? Ja menevätkö kaikki näistäkin kertyvät tulot Goldsmithin tilille? Oh, please.
Kirjailijaliiton kanta siitä, että "ensin kysytään luvat ja sitten vasta julkaistaan" on ensinnäkin vanhakantainen ja sitä paitsi älytön. Jos Googlen pitäisi neuvotella luvat jokaisen kanssa erikseen, tämä Aleksandrian kirjasto jäisi rakentamatta. Itse asiassa ajatus merkitsee sen polttamista jo etukäteen.
Missä ihmeen helvetinpajassa käsittämätön teksti on laadittu?
Onko kyse Kenneth Goldsmithin uudesta käsitetaiteellisesta teoksesta?
Ja tarkoittaako tämä nyt sitä, että jos "kirjailija" tai "kustantaja" ei reagoi hakukoneyhtiön esitykseen, Google omistaa kaikkien kirjojen kaikki oikeudet tästä maailman tappiin asti, toisin sanoen kaikki rahat kaikista kirjoista menevät tulevaisuudessa Googlen taskuun?
Kahteen ensimmäiseen kysymykseen en osaa vastata. Tekijänoikeuskysymysten synnyttämä legalese on yksi niistä kielistä, joilla helvetin alimmilla tasoilla epäluovat ihmiset kommunikoivat. Ja mitä Goldsmithin teoksiin tulee, minusta tuntuu, ettei kaikkia niitä ole edes tunnistettu saati tarkoitettu tunnistettavaksi. Periaatteessa kuka tahansa voi ilmoittautua niiden tekijäksi.
Sen sijaan en lainkaan ymmärrä esimerkiksi Suomen Kirjailijaliiton Runebergin päivänä toimittamassa jäsenkirjeessä esitettyä huolta Googlen tarkoitusperistä. Jos sivuutamme mainostekstin koukerot, asia on hyvin yksinkertainen. Let's face it. Jos joku taho, eli tässä tapauksessa Google, lupaa tuottaa omalla kustannuksellaan tietokannan, joka pitää sisällään koko maailman kirjallisuuden, niin mikäs siinä. Näin kirjailijan ja kirjallisuuden lukijan näkökulmasta, voiko kannatettavampaa hanketta edes kuvitella?
Vertailukohtia löytyy, esimerkiksi mainitun Goldsmithin alulle panema ja ylläpitämä avantgardetaiteen verkkomuseo UbuWeb, joka on koottu talkoovoimin ja lupia kyselemättä. Ja mitä on tapahtunut? Onko yksikään sivuilla esitelty taiteilija tai hänen perikuntansa menettänyt senttiäkään sen johdosta, että Goldsmith on julkaissut hänen teoksiaan? Estääkö UbuWeb taiteilijoita kauppaamasta teoksiaan muualla? Ja menevätkö kaikki näistäkin kertyvät tulot Goldsmithin tilille? Oh, please.
Kirjailijaliiton kanta siitä, että "ensin kysytään luvat ja sitten vasta julkaistaan" on ensinnäkin vanhakantainen ja sitä paitsi älytön. Jos Googlen pitäisi neuvotella luvat jokaisen kanssa erikseen, tämä Aleksandrian kirjasto jäisi rakentamatta. Itse asiassa ajatus merkitsee sen polttamista jo etukäteen.
lauantaina, helmikuuta 14, 2009
Asetelmia 63
jyvä luoti remmi
kaktus savuke paperipino
hame matto maljakko papu kaktus lehti
kirje kirja kone
kukka marja jäätelö kamera
sukka takki
patukka
kynä kamera juliste lapio
housut
lehti tietokone kauha
televisio tietokone
runokirja valokuva iltatee peili kukka paperi köysi
televisio muna pommi
pistin sivellin
televisio
lippu
Kalevi Seilonen
kaktus savuke paperipino
hame matto maljakko papu kaktus lehti
kirje kirja kone
kukka marja jäätelö kamera
sukka takki
patukka
kynä kamera juliste lapio
housut
lehti tietokone kauha
televisio tietokone
runokirja valokuva iltatee peili kukka paperi köysi
televisio muna pommi
pistin sivellin
televisio
lippu
Kalevi Seilonen
perjantaina, helmikuuta 13, 2009
torstaina, helmikuuta 12, 2009
Asetelmia 61
puku
hame nukke
hattu neula lanka ompelukone
pyssy
takki
hedelmä yöpuku lasi
peili kello
puku päällystakki
ankkuri
omena
omena
leipä
Pentti Saarikoski
hame nukke
hattu neula lanka ompelukone
pyssy
takki
hedelmä yöpuku lasi
peili kello
puku päällystakki
ankkuri
omena
omena
leipä
Pentti Saarikoski
keskiviikkona, helmikuuta 11, 2009
Asetelmia 60
kukka
verkko
rautapotti kartta
lampunvarjostin lukulamppu
jousi trumpetti sormus lippu
sulka
kukkakimppu leipä kala
hammasharja sulka
peili vaatepuu kolttu
peitto neula nappi kello tiimalasi
leipä
sikari lehti tilipussi maljakko ruusu neilikka kortti puhelin nalle helistin leikkiauto kumilelu
hamppusäkki leivänpala kypärä lamppu matkalippu lompakko
sanomalehti kirja katekismus ohjekirjanen aapiskirja todistus kuolinilmoitus sarjakuvalehti raamattu koraani pommi
Olli-Matti Ronimus
verkko
rautapotti kartta
lampunvarjostin lukulamppu
jousi trumpetti sormus lippu
sulka
kukkakimppu leipä kala
hammasharja sulka
peili vaatepuu kolttu
peitto neula nappi kello tiimalasi
leipä
sikari lehti tilipussi maljakko ruusu neilikka kortti puhelin nalle helistin leikkiauto kumilelu
hamppusäkki leivänpala kypärä lamppu matkalippu lompakko
sanomalehti kirja katekismus ohjekirjanen aapiskirja todistus kuolinilmoitus sarjakuvalehti raamattu koraani pommi
Olli-Matti Ronimus
tiistaina, helmikuuta 10, 2009
Asetelmia 59
männynkäpy
pohjapiirustus tähtikartta aurinkokello
sanomalehti
tuohunen
arpakuutio
pilli kynttilä
kello kellonheiluri
kirja lamppu kynttilänjalka
lompsa
hernepussi
peili
Maila Pylkkönen
pohjapiirustus tähtikartta aurinkokello
sanomalehti
tuohunen
arpakuutio
pilli kynttilä
kello kellonheiluri
kirja lamppu kynttilänjalka
lompsa
hernepussi
peili
Maila Pylkkönen
maanantaina, helmikuuta 09, 2009
Asetelmia 58
toti
kookospähkinä kukkaruukku
hammasharja piippu muovipotta puuhelmet lanka
kello kengät
peltipurkki
kirjoituskone radio
postimerkki
puku
Anselm Hollo
kookospähkinä kukkaruukku
hammasharja piippu muovipotta puuhelmet lanka
kello kengät
peltipurkki
kirjoituskone radio
postimerkki
puku
Anselm Hollo
sunnuntai, helmikuuta 08, 2009
Asetelmia 57
malja
savuke
hedelmä
uurna saviastia luu kolmijalka kampasimpukka luut
viini lamppu pullo
havanna bahia viini
kello
korkki pilli
kunniamerkki risti
Pertti Nieminen
savuke
hedelmä
uurna saviastia luu kolmijalka kampasimpukka luut
viini lamppu pullo
havanna bahia viini
kello
korkki pilli
kunniamerkki risti
Pertti Nieminen
lauantaina, helmikuuta 07, 2009
perjantaina, helmikuuta 06, 2009
Asetelmia 55
turkki
kenkäpari sukka kukka kirja juusto puku kello viini
mustikka
silmälasit
airot
puku kartta
risti
nukke ruokakalusto
ruukku sormus kruunu rannerengas
päällystakki
kirje viitta leipä vesi viini
kivi
Tyyne Saastamoinen
kenkäpari sukka kukka kirja juusto puku kello viini
mustikka
silmälasit
airot
puku kartta
risti
nukke ruokakalusto
ruukku sormus kruunu rannerengas
päällystakki
kirje viitta leipä vesi viini
kivi
Tyyne Saastamoinen
torstaina, helmikuuta 05, 2009
keskiviikkona, helmikuuta 04, 2009
Asetelmia 53
kehto
yöpaita nukke kukka kahvi leivos kunniamerkki
kello vaakunakilpi
paperi
hattu sulka
Pekka Lounela
yöpaita nukke kukka kahvi leivos kunniamerkki
kello vaakunakilpi
paperi
hattu sulka
Pekka Lounela
tiistaina, helmikuuta 03, 2009
Juttu juttujen joukossa
Which self has had the dream, the waking or the dreaming self? – John Yau in A Thing Among Things. The Art of Jasper Johns.
sunnuntai, helmikuuta 01, 2009
2plus2plus2
Uusin Tuli&Savu sisältää mielenkiintoisen artikkelin, jossa Kristian Blomberg ja Juri Joensuu avaavat digirunoutta J.P Sipilän, Marko Niemen ja Cia Rinteen tuotannon kautta. Kyseessä on tärkeä ele ja esimerkki siitä, että akateeminen kritiikki voi kohdistaa välineensä myös ajassa juuri nyt liikkuviin ilmiöihin. Ja tuleehan jutussa ohimennen mainittua tämäkin (jonka esiin nostosta niin ikään Käymälälle kaunis kiitos).