perjantaina, elokuuta 31, 2007
Sielua Amyn lailla
(heti helpotti)
ahdistusteni keskuksessa
joku selittävä sormenpää,
jotain vitun ainetta tai molemmat.
torstaina, elokuuta 30, 2007

Juhlittiin Miian esikoiskokoelman ilmestymistä. Tunnen olevani etuoikeutettu saadessani viihtyä tällaisessa seurassa. Toisen onneen osallistuessani en voi kuvitella itseäni juurikaan onnellisemmaksi.
keskiviikkona, elokuuta 29, 2007
tiistaina, elokuuta 28, 2007

Melkein pääsi unohtumaan maininta Hannu Helinin (s. 1944) ja Ville-Juhani Sutisen (s. 1980) taannoisen runodialogin ilmestymisestä kirjan muodossa. Koska Neuhickyr on poEsia-sarjan julkaisuja ja siten samaa maata kuin omat kirjani Varjofinlandia ja Vapaat kädet ja koska minulla on näppini mukana myös tämän kirjan toimittamisessa, olen erinomaisen jäävi puhumaan siitä mitään. En kuitenkaan malta olla nostamatta esiin tosiasiaa, joka tekee kirjasta aivan poikkeuksellisen. Kirjoittajilla on ikäeroa 36 vuotta, mutta sitä ei huomaa. Ja tässä tapauksessa se on meriitti molemmille.
maanantaina, elokuuta 27, 2007
sunnuntai, elokuuta 26, 2007
Tapasin Runomarkkinoilla monta uutta ihmistä, muiden muassa pian esikoisrunojaan julkaisevan Vesa Haapalan, jonka kanssa olen ollut muissa yhteyksissä mutta jota en ole aiemmin kohdannut livenä.
"Uusia" tuttavuuksia olivat myös Saara ja Susu, joiden kanssa rupattelin tovin Mbarin terassilla. Ylläoleva kuva on Saaran nappaama ja julkaisen sen tässä siksi, että yleensä naamani näyttää samanaikaisesti vinolta ja kukertavan laikukkaalta. Tämä sen sijaan on se iloinen ja valoisa sisäinen minäni, jollaiseksi itse koen itseni. Kiitos, Saara.
Alla olevan kuvan nappasin itse Lasipalatsin aukiolla esillä olleesta näyttelystä, jossa esitellään kuvia 60-luvun Helsingistä. Kuvassa esiintyvä nainen on nimeltään Margit, sokea harjakauppias Helsingin kauppatorilta. Margitin tytär Inkeri on lasteni Jannan ja Julian isoäiti ja näin ollen minun entinen anoppini. Margit oli vuosikymmeniä, monien helsinkiläissokeitten tavoin, osa Kauppatorin kantaväkeä. Näin meistä itse kukin liittyy tavalla tai toisella asuinympäristöönsä, sen ihmisiin ja historiaan.
lauantaina, elokuuta 25, 2007
Lauantai-illan huumaa...
Haluan löytää itseni sinun napa-alueiltasi.
Ei ole muuta antaa kuin tämä uloshengitykseni.
Runokuu on sitten onnellisesti takana. Se kesti viikon mutta tuntui kuukaudelta, hyvässä ja pahassa. Itse en tunne olevani poikki, koska päädyin useimmiten aikaisin nukkumaan, mutta voin kuvitella. Viikko päättyi Runomarkkinoille, jossa minäkin sain tilaisuuden lukea Vapaista käsistä. Luin neljä näytettä nimirunojen sarjasta, ja hyvältä tuntui, siis omasta puolestani. Runojen ääneen lukeminen on kivaa ja avaa teksteihin uuden ulottuvuuden. Mielihyvin olen pannut merkille, että moni muukin nauttii tällaisesta esiintymisestä. Uusi runoilijapolvi ajattelee selvästi, että ääneen lukeminen kuuluu asiaan. Se on hienoa. Hieno saada olla mukana.
perjantaina, elokuuta 24, 2007
Grand Tour 1969

torstaina, elokuuta 23, 2007

Kaiken runotuoksinan keskellä ehdittiin eilen juhlimaan myös Jarkon esikoisromaanin ilmestymistä. Ja kas, Luokkakokous sai mukavan arvion aamun Hesarissa.
keskiviikkona, elokuuta 22, 2007
tiistaina, elokuuta 21, 2007
Vastauksena edelliseen
Laulut syvällä taskussa
Karri Kokko: Vapaat kädet. Poesia 2007. 98 s.
Jos nokkelalta tiedemieheltä kysyttäisiin, miksi hän ei kokeile keksiä mahdollisimman monimutkaisia uudenlaisia kojeita, vaan sommittelee laboratoriossaan impressiomaalauksia, kokemuksellisia kuvia ja pohtivia hiilipiirroksia, saisi kenties saman vastauksen kuin Karri Kokko tarjoaa uudessa, viidennessä kokoelmassaan, Vapaat kädet: "Kotiin on ikävä / ja minä makaan / silmät tähdissä / ja leikin sanoilla."
Tämä eetos ei kuitenkaan tarkoita naiiviutta tai vakavuuden puutetta, vaan ihmisen tason suhtautumista ympäröivään maailmaan. Kokko ei kiristä tai lääkitse lukijaa, vaan avaa hänen eteensä maiseman, johon astuminen tarkoittaa vilpitöntä rakkauden ja elämän kaikkien puolien ylistykseen suostumista, laulua ja sanoihin ihastumista. Kokon verkkoblogin "Muistikirjan" lukijat tunnistanevat useita prosessin säikeitä kirjan valmiista runoista.
Lämmitellä sanan sisällä
Runojen nimet kertovat, että edetään "Leikin päin", mukana on Rakkaudentunnustusimprovisaatio ja ohimenevä huomio Kappas painovoimaa. Puhujan kriittinen silmä kohdistuu taiteen ja runouden estetiikan lyhytnäköisiin liiallisuuksiin - Kokko itse ei riskeeraa paitsi kuin runoilija vain voi: asettamalla itsensä, oman persoonansa alttiiksi. Muutamissa teksteissä itse kukin voi tuntea osuvan pistoksen liiallisesta vakavuudestaan. Vastapainona toki ruoditaan myös kirjallisuuteen kohdistuvaa motivoimatonta vihaa.
Päällimmäisenä on kuitenkin määrittämättömän hellän alakulon leimaama ilo ja kiitollisuus maailmasta ja runosta. Taiteen idea on monimielinen ja vertautuu useassa eri hahmossa esiintyvään tyttöhahmoon, joka tuo mieleen Pentti Saarikosken Hämärän tanssien voikukkatytön. Nainen ja runous ovat usein yhtä; toisesta puhuttaessa tarkoitetaan myös toista, saatetaan hyvin "lämmitellä sanan sisällä kuin naisessa".
Taivaan riemun kaikuja
Toisinaan Kokko kirjoittaa kirjoittamisesta, hahmottelee tekstin, kielen ja runon luonnetta, tai kokeilee runomuotoja, kuten pantunia. Keskiosan proosarunot virittävät kokemuksellista ja poeettista limittäin; skaala ulottuu kahvikupista kuolemaan, poetiikasta boogieen; ja aina "runous onneksi on onnen pekka".
Elämänfilosofia on eksistentiaalista vellomista, joka toisinaan tasapainottelee kliseen partaalla; esimerkiksi Kesäyössä on kuitenkin pakahduttavan vilpitön runo, arki ja läsnäolo muutaman kerran kuin kaakaokuppiin nuotion äärellä sulava vaahtokarkki. Tyyli on selvä valinta; Kokko osoittaa rivien välistä, että puhuu ja tietää miksi; runous ei ole "hyödytöntä uneksintaa", sillä "mies katsoo eteensä syvyyteen".
Runoissa on pakinamaista otetta, monesti pintaan pyrkii laulu ja rytmi. Musiikin metaforia esiintyy paljon, niihin limittyy kokoelman arkkitunnelman kuvaus; minällä on "laulut syvällä taskussa" ja "aamuun loputtomasti aikaa, / runot täynnä taivaan riemun kaikuja". Vapaat kädet on runoutta elämästä, sen hetkistä, tunteista sekä niiden tallentamisesta, ei sen enempää, eikä missään tapauksessa vähempää.
VILLE-JUHANI SUTINEN
Turun Sanomat 21. 8. 2007
maanantaina, elokuuta 20, 2007
Kuukausi joka kestää viikon
Ma 20.8. Avausklubilla Kuutamokeikka, Ravintola Belly, klo 20.00–21.30Muusta ohjelmasta nostaisin esiin myös nämä:
Ti 21.8. Huvila-teltan Elävien runoilijoiden ilta, klo 19, liput 14 €
Ke 22.8. Helsingin Poetiikkakonferenssi, Vanha ylioppilastalo, musiikkisali, klo 10-16
To 23.8. Poetry Slam Helsingin-karsinta, Pub Black Door, klo 18
Pe 24.8. Taiteiden yö, kaikkialla tapahtuu, mm. Oopperan amfiteatterissa, klo 24–02
La 25.8. Runomarkkinat, Lasipalatsin aukio, klo 13–17 (mukana myös KK, klo 16.00)
Ma 20.8–Su 26.8. Kokeellisen runon keidasKatso koko Runokuun ohjelma
Visuaalista runoutta seinillä, digitaalista runoutta kirjaston asiakastietokoneilla, ääni- ja digirunouden elämysluola. (Mukana myös KK.)
Järjestäjät: Nuoren Voiman Liitto, Helsingin kaupunginkirjasto ja Nokturno.org
Ke 22.8. Ääniruno kajahtaa
Stage klo 18–19
Esiintymässä Martin Glaz Serup (Tanska), Eiríkur Örn Norðdahl (Islanti), Cia Rinne ja Outi-Illuusia Parviainen
Juontajana Miia Toivio
Tilaisuus kuuluu Kokeellisen runon keidas -hankkeeseen
Järjestäjät: Nuoren Voiman Liitto, Helsingin kaupunginkirjasto ja Nokturno.org
sunnuntai, elokuuta 19, 2007
lauantaina, elokuuta 18, 2007
Rakkaudesta 3
Rakkaudesta
perjantaina, elokuuta 17, 2007
Motto (melkein kaikelle)
tämän rakkauden fysiologian omituiseen muotoon.
torstaina, elokuuta 16, 2007
keskiviikkona, elokuuta 15, 2007
tiistaina, elokuuta 14, 2007
maanantaina, elokuuta 13, 2007
sunnuntai, elokuuta 12, 2007
lauantaina, elokuuta 11, 2007
perjantaina, elokuuta 10, 2007
Pois pois postin tieltä
kulkevan ja kasvien välistä,
ja kukka on maljakossa naisen kädestä,
joka on pimeässä osa sitä osaa naisesta,
joka silmät kiinni pantuna
ei ole kaikki naisesta, mutta ilmasta tehty,
niin kuin Olympia, maalista maalattu.
Aseen poika!
Nyt mä lopetan tän pelleilyn.
Alan ajatteleen asioita fiksummin.
Jos mun päässä napsahtelee ja on outoja asioita,
mä heitän ne vaan meneen enkä kuuntele niitä.
Mä en jaksa olla enää outo,
mä alan elämään tässä maailmassa ihan kokonaan,
enkä enää jossain omassa mielikuvitusmaailmassani.
En enää dramatisoi ja suurentele asioita.
En ajattele enää omaa napaani,
vaan muiden napoja.
keskiviikkona, elokuuta 08, 2007
sunnuntai, elokuuta 05, 2007
Kesäloman päättyessä
ketjun päässä, muistin varsia
ennätän harhailla silmät auki.
Ensi vuonna etenen jakeluun.
Kesä ehtii joka ainoan kukkansa,
latinaksi sekin on pieni salaisuus.
Maataan ilman alla sinä ja minä,
kuumissamme, kuukaan ei naura.
perjantaina, elokuuta 03, 2007
torstaina, elokuuta 02, 2007
kenestäkään en ollut sinä, sen enempää en tähän
tullut, lauloin vain niille, jotka nielivät maailman.
keskiviikkona, elokuuta 01, 2007
Ei "kaunis", ei "oikea"
Melkein valmis sonetti
Karri Kokko: Vapaat kädet. PoEsia (Kirja kerrallaan & Lasipalatsi). 100 s. 15 e.
Edesmennyt Susan Sontag puolusti esseessä kauneutta ja moitti taiteen kriitikkoja, jotka tyytyvät arvioimaan teokset hyvän tai huonon sijasta kiinnostaviksi. Juuri sellainen on Karri Kokon uusi runokokoelma Vapaat kädet. Kiinnostava, ei kaunis.
Osittain oikein hyvä.
Kauneus on runoissa häivähtävää, ja sekin taitaa olla ironista.
Moni runo on kiinnostava kielen vääntelyn takia, samoin runon olemusta ja syntyä pohtivat runot. Kokko vaihtelee kielen rekisteriä lyhyen kuulaista tunnelmapaloista tahalliseen kökkökieleen.
Kielirunoutta? Aivan varmasti. Elämän ja kielen sattumanvaraisuus kuuluu keskeisiin, toistuviin aiheisiin. Ajatusten virtaa ja kielen ketjua pitää usein kasassa vain harkittu runomuoto.
Tätä ennen Kokko julkaisi kollaasikokoelman ja Varjofinlandia-nimisen kirjan, joka on eräänlainen masentavimpien lauseiden tauoton kooste. Nyt hän ponnistaa kohti "oikeita" runoja. Onhan jo perinne kirjoittaa senkaltaisia lauseita kuin "viipyilen kaupungilla, viipyilen voidakseni käyttää sanaa viipyilen" ja "jos nyt lopettaisin tähän, tämä voisi olla melkein valmis sonetti".
Kielitietoisuudesta huolimatta läsnä on silloin tällöin minäpuhuja, joka on milloin epävarma, milloin kaikesta hulluudesta huvittunut. Mukana on teräviä havaintoja ja kaikenlaista joutavaa. Kieli on välillä terävää, välillä tyhjäkäyntiä. Moni runo maistuu edelleen vahvasti kollaasilta ja hakukonerunoudelta.
JUKKA KOSKELAINEN
HS 25.6.2007